Melior Nieuws
Het streven is dat u minimaal twee keer per jaar een nieuwsbrief van ons ontvangt. Hierin informeren wij u over de ontwikkelingen op het gebied van aansprakelijkheidsverzekeringen voor gemeenten, provincies en waterschappen.
Nieuwsbrief 30
Nieuwsbrief 30 van Melior Verzekeringen
Inhoud
- Van de directeur
- Aandachtspunten AVG
- Nationaal Keurmerk Letselschade
- Academy
- Invulling accountmanagement
- Save The Date: Themadagen 2025!
1. Van de directeur
Zoals u van ons gewend bent in onze nieuwsbrief, openen we elke nieuwe editie met een voorwoord “Van de directeur”.
Helaas is onze directeur en co-CEO Edwin Post op 17 februari plotseling overleden en wij hebben op dinsdag 25 februari afscheid van hem genomen in Meppel. Velen van u kennen Edwin persoonlijk. Als directeur van onze organisatie stond hij met de voeten in de klei en heeft velen van u persoonlijk bezocht of gesproken tijdens onze Themadagen. In Edwin verliezen we niet alleen een warm en goed mens, maar ook een inspirerende leider voor wie we allemaal graag wilden werken. Edwin laat een grote leegte achter binnen onze organisatie.
Graag willen we onze klanten, maar ook de verzekeraars en makelaars, bedanken voor hun medeleven in de afgelopen periode. Jullie lieve en warme reacties hebben laten zien dat Edwin zeer gewaardeerd en gerespecteerd werd en dat we als bedrijfstak de menselijkheid hoog in het vaandel hebben staan.
Edwin, waar je ook mag zijn, dank voor je vriendschap en de samenwerking binnen alle onderdelen van onze Nyenborgh Group. We zullen je nooit vergeten.
Na elk afscheid moeten we ook weer verder. De realiteit is nu eenmaal dat we vooruit moeten kijken en Edwin zou niet anders hebben gewild. Daarom, over naar de orde van de dag.
Met het wegvallen van Edwin heeft onze directie intern een oplossing gevonden om zijn werkzaamheden te verdelen. We zijn daarom dankbaar om mee te kunnen delen dat Cherrie Elfferich de functie van co-CEO heeft geaccepteerd. Melior staat vanaf heden onder leiding van John van der Woude, die als managing director verantwoordelijk zal zijn voor de dagelijkse leiding. De Nyenborgh Group heeft hiermee voor de langere termijn de continuïteit gewaarborgd en we zijn John en Cherrie erkentelijk dat ze zich aan onze organisatie blijvend hebben verbonden.
Met Melior als aansprakelijkheidsverzekeraar gaat het goed. In 2024 is Melior weer verder gegroeid en inmiddels verzekeren we bijna 300 gemeenten, provincies en andere overheidsinstellingen. Onze collega’s van de schadeafdeling zien daarom een forse groei in het aantal schademeldingen. We blijven zoeken naar goede en gemotiveerde schadebehandelaars om dezelfde unieke service aan onze klanten te verlenen.
In de afgelopen periode hebben we onderzocht of onze voorwaarden nog steeds voldoen aan de veranderende omstandigheden en nieuwe risico’s. We zullen u daarover blijvend informeren. In deze nieuwsbrief maken we ook de data bekend van onze Themadagen. In drie regionale sessies zullen we elkaar weer ontmoeten en u bijpraten over actuele ontwikkelingen. Uiteraard bieden wij u ook weer voldoende gelegenheid om met uw collega’s bij te praten.
Onze collega’s van Mandatis Claims & Services praten u in de nieuwsbrief kort bij en we hebben nieuws over de invulling van ons accountmanagement. U begrijpt dat deze nieuwsbrief anders is dan anders. Melior is dat zeker niet. Zoals Edwin altijd vertelde: “Doe de dingen goed of doe ze niet.” Wij gaan verder met de goede dingen en staan voor u klaar.
Namens alle collega’s van Melior en de Nyenborgh Group,
2. Aandachtspunten AVG
Premie
De premie van de aansprakelijkheidsverzekering wordt jaarlijks per prolongatiedatum aangepast aan de index. De continuatievoorstellen worden in juli/augustus verzonden. Wij verwachten wel dat de premieverhogingen meer zullen bedragen dan slechts de CPI-index. Dit in verband met de trend van stijgende claimfrequentie en –omvang. We hebben te maken met klimaatverandering, hogere bouw- herstel- arbeids- en medische kosten. Het indexering van de richtlijnen van de Letselschaderaad, de wetgeving inzake affectieschaden en de kosten van de belangenbehartigers. Daarnaast zien we sociale inflatie, rechters wijzen steeds hogere schadevergoedingen toe, mede door veranderende maatschappelijke normen en sympathie voor slachtoffers. Ook het aantal juridische procedures neemt toe.
Sinds 24 februari 2022 bieden wij dekking voor het AVP-risico van Oekraïense vluchtelingen. Ook daarin zien wij een stijging van schademeldingen en schadelast. Dit met name door ongevallen in het verkeer, vooral veroorzaakt door vluchtelingen die op e-bikes of fat bikes rijden en wegens het niet goed bekend zijn met de verkeersregels ernstige ongevallen veroorzaken. Hierdoor is dat kans aanwezig dat we een eigen risico en/of een premieverhoging moeten doorvoeren.
Centrumregelingen
Steeds meer gemeenten zoeken op een bepaald gebied een samenwerkingsverband met elkaar. Samen weet je meer en kun je meer bereiken en kosten kunnen bespaard worden. Wij zien steeds meer dat gemeenten kiezen voor een centrumregeling. De vraag wordt ons dan vaak gesteld of de taken die de centrumgemeente uitvoert voor de gastgemeente wel gedekt zijn op de polis van de centrumgemeente. Omdat we merken dat er behoefte is aan duidelijkheid op dit gebied, willen wij hier graag even bij stilstaan in onze nieuwsbrief.
Op grond van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (“WGR”) kunnen bij regeling verschillende intergemeentelijke samenwerkingsvormen worden ingesteld, waaronder een openbaar lichaam (artikel 8 lid 1, WGR), een gemeenschappelijk orgaan (artikel 8 lid 2 WGR), een bedrijfsuitvoeringsorganisatie (artikel 8 lid 3 WGR) of er kunnen bepaalde bevoegdheden van de besturen van de betreffende gemeenten aan een van de samenwerkende gemeenten (of organen daarvan) worden gemandateerd (artikel 8 lid 4 WGR). De laatste samenwerkingsvorm wordt ook wel de centrumregeling genoemd. Indien gebruik wordt gemaakt van de centrumregeling, wordt een van de samenwerkende gemeenten aangewezen als centrumgemeente. Deze gemeente wordt in dat geval aangewezen om taken en bevoegdheden uit te oefenen voor de overige gemeenten (ook wel aangeduid als ‘gastgemeenten’). De taken kunnen vervolgens worden uitgevoerd door een bestuursorgaan van de centrumgemeente of door ambtenaren (ondergeschikten) van die gemeente.
Kenmerkend voor mandaat is dat de mandaatgever een ander (de gemandateerde) machtigt om namens haar bevoegdheden uit te oefenen, op naam en onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever. De betreffende bevoegdheid wordt namens de mandaatgever uitgeoefend; de mandaatgever (de gastgemeente) blijft verantwoordelijk. Binnen het mandaat genomen besluiten worden toegerekend aan de gastgemeente, die verantwoordelijk blijft (en aansprakelijk is) voor de genomen besluiten. Kenmerk van mandaat is ook dat de mandaatgever (de gastgemeente) de gemandateerde bevoegdheid ook zelf kan (blijven) uitvoeren.
Kortom, de gastgemeenten blijven in beginsel zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van die taken en het aansprakelijkheidsrisico komt voor rekening van hun polis. In het geval van een centrumgemeenteconstructie trekt de centrumgemeente in beginsel geen verantwoordelijkheden naar zich toe. Mocht het nu zo zijn dat zij dit in de overeenkomst zelf wel afstemt, dus dat door het aangaan van een samenwerkingsverband wel nieuwe verantwoordelijkheden (en mogelijke aansprakelijkheden) worden gecreëerd, neem dan altijd even contact met Melior op. In veel gevallen zal er namelijk sprake zijn van een wijziging van de verzekerde hoedanigheid en/of een verzwaring van het verzekerde risico, als gevolg waarvan Melior dekking voor die activiteiten kan laten vervallen dan wel daaraan nadere voorwaarden kan stellen.
3. Nationaal Keurmerk Letselschade
Na een intensieve audit door Q Consult hebben we groen licht gekregen. We zijn weer goedgekeurd en hebben het Nationaal Keurmerk Letselschade mogen behouden. Uit het rapport blijkt dat Q Consult erg onder de indruk is van onze doorlooptijden. We handelen snel. Score met dossiers in behandeling nemen binnen een dag: 100%. Dat is zeldzaam en daar mogen we trots op zijn. Hoewel de aantallen claims per jaar stijgen, doen we ons uiterste best onze service hoog te houden. Ook de standpunten nemen we binnen de gedragscode opgelegde 3 maanden in. Natuurlijk zijn er ook ontwikkelpunten. Er zijn tips gegeven voor het nog beter implementeren van een tweejaars evaluatie en het vormen van een beleid op langlopende letselschades. Daar hebben we inmiddels beleid voor gemaakt en zo professionaliseren wij ons steeds meer.
4. Academy
Investeren in de kennis van het personeel en daarmee dus in de groei en ontwikkeling van het bedrijf is voor ons erg van belang. Het is mooi te zien hoe onze collega’s zich inzetten om zichzelf te kunnen blijven ontwikkelen en de organisatie verder te brengen. Elk jaar studeren er weer collega’s af om zo vakvolwassen te worden en te blijven. We investeren echter niet alleen in kennisdeling intern, maar we doen dit ook extern. Onze academy timmert aardig aan de weg. In november vorig jaar en februari dit jaar heeft de tweedaagse cursus “verzekeringen & aansprakelijkheid” plaatsgevonden. In hotel Van der Valk te Leusden zijn per cursus zo’n 30 klanten (gemeenten, provincies en waterschappen) ontvangen. De eerste dag wordt de klant kennis bijgebracht over de diverse verzekeringsproducten die voor hen van belang zijn. De tweede dag krijgen de cursisten alles te weten over het aansprakelijkheidsrecht. Te beginnen met een deel aansprakelijkheid algemeen om dan in de middag over te gaan op concrete claims waar onze verzekerden in de praktijk mee te maken krijgen. Erg interactief! In november gaan we wederom een cursus organiseren.
Mooi bijkomend gevolg van deze cursusdagen is dat de klanten steeds meer op de hoogte zijn van onze Academy en daar ook een beroep op doen. Zo wordt regelmatig gevraagd of we de gemeente over een bepaald onderwerp wat kunnen bijbrengen. Dit niet alleen voor de verzekeringscoördinatoren, maar ook steeds meer voor de vak afdelingen. De wegbeheerders, groenbeheerders en rioleringsafdelingen horen graag van ons wat belangrijk is om in hun praktijk op te letten, zodat aan preventie gewerkt kan worden om zo de schadelast voor de gemeenten te beperken. Voor ons is het dan juist weer interessant te leren van hun werkwijze en te horen over hun technieken zodat wij de claims ook weer beter kunnen behandelen. Zo maken we elkaar sterker.
Afgelopen periode hebben we diverse workshops door het land mogen verzorgen. Heeft u ook interesse, neem dan contact met ons op dan kunnen wij u van informatie voorzien.
5. Invulling accountmanagement
Door het plotselinge verlies van Edwin en het feit dat Albert Meijer kort daarvoor voor zichzelf was begonnen, zijn wij met accountmanagers André Tilleman en Bertil Postema om tafel gegaan. Albert Meijer sloot daar toch ook weer bij aan. We hebben Albert kunnen inhuren om het team van Melior Verzekeringen commercieel te versterken. We zijn dankbaar voor de beslissing van Albert om zo snel met ons mee te denken en te schakelen. Bertil, André en Albert hebben een nieuwe verdeling gemaakt van het relatiebestand, zodat elke relatie wederom een deskundig accountmanager heeft waar zij terecht kan voor advies. Gemeenten met een relatief lager inwoner aantal worden volledig geserviced vanuit Oldenzaal. Via telefoon, mail en/of andere online mogelijkheden. Gemeenten kunnen dan met alle vragen terecht bij een vaste club van specialisten, zoals dat ook is in het geval bij schade. Zo kunnen we onze service meer efficiënt en milieuvriendelijk inzetten en kunnen wij waarborgen altijd voor u klaar te staan.
6. Save The Date: Themadagen 2025!
Wat een geweldig jubileumjaar hadden we vorig jaar! We mochten u verwelkomen in het Gelredome in Arnhem en samen een fantastische dag beleven. Dit jaar gaan we het iets anders aanpakken en komen we graag meer uw kant op. In juni toeren we door het land en zullen we drie locaties aandoen.
Zorg dat je de data alvast in je agenda zet! Hier zijn de locaties en data:
- 4 juni – Best, ’t Boshuys, locatie
- 5 juni – Amsterdam, Van der Valk Amstel, locatie
- 24 juni – Zwolle, Van der Valk, locatie
We kijken ernaar uit om u opnieuw te verrassen met een informatief en interessant programma! Meld je nu alvast aan via onze website voor één van deze dagen. Hoe eerder, hoe beter, want we hopen op een mooie opkomst en willen er samen drie geslaagde dagen van maken.
De uitnodiging met de details over het programma en de tijden volgt snel, dus houd onze website goed in de gaten!
Zien we je in Best, Amsterdam of Zwolle? We kijken ernaar uit je daar te zien!
U kunt zich inschrijven voor de themadagen via onderstaande link.
We kijken er naar uit om u weer te ontmoeten.